Pressmeddelande -
Samlingarna i fokus: Jan Håfström och Carl Gustav Pilo
7 april25 september 2005
Som en del i att sätta Nationalmuseums samlingar i fokus, Fri entré-reformens år 2005, har konstnären Jan Håfström (född 1937) inbjudits till ett samarbete. Håfström har ett livslångt förhållande till 1700-tals konstnären Carl Gustav Pilo och den monumentala målningen Gustav III:s kröning.
Redan som barn besökte Jan Håfström museet och ett starkt förhållande etablerades mellan barnet och målningen. Nu får han tillfälle att själv kommentera och redovisa sin starka dragning till Gustav III:s kröning i en mindre utställning med egna verk.
Håfströms målning Den övre stationen i storformat visas tillsammans med en installation av skissmaterial, objekt och fotografier. I installationen ingår verk av fem yngre konstnärskollegor till Håfström: Leif Elggren, C M von Hauswolff, Mathias Johansson, Mikael Lundberg och Pia Sellin. Paralleller dras mellan kungamordet på Maskeradbalen, skotten i Sarajevo 1914 och till Joseph Conrads Kurtz i Mörkrets hjärta.
Håfström berättar med egna ord om sin fascination:
Vad som egentligen hände när jag första gången såg den stor kröningstavlan vet ingen. Men minnet av målningen stannade kvar och fick ett rum i mitt medvetande. Ett mörker som ingav mig mycket blandade känslor. Det både lockade och skrämde. [
.] Men man talar enbart om det yttre. Om färg, stoff, komposition, influenser, inte minst tavlans rikedom på verklighetsiakttagelser, porträtt och karaktäristiker. Men det som gör målningen farlig att titta på, som avtvingar betraktaren all tänkbar psykisk styrka för att stanna kvar ¬ om detta inte en viskning. Den gigantiska duken hänger där som den alltid har gjort men ingen tycks se den. Så i en viss mening har den förblivit min. Min och ingen annans.
Utställningskommissarie: Görel Cavalli-Björkman
CV Jan Håfström
Jan Håfström föddes i Stockholm 1937. Han tog en fil. kand. vid Lunds universitet 1962 (filosofi och litteraturhistoria) och antogs som elev vid Konsthögskolan i Stockholm 1963. 1966, samma år som han debuterade, besökte konstnären USA för första gången. Tio år senare hade han en ateljé på PS1 i New York.
Håfström har representerat Sverige vid biennalen i Venedig tre gånger: 1980 (tillsammans med Ola Billgren), 1990 och 2003. 19861987 var han artist-in-residence vid Kunstlerhaus Bethanien i Berlin. 1994 arrangerade Lars Nittve en större retrospektiv på Rooseum i Malmö som också visades på Moderna Museet i Stockholm 1995.
Under 1990-talet gjorde konstnären flera retrospektiva utställningar, bl.a. på Irish Museum of Modern Art i Dublin, Astrup-Fearnley i Oslo och Nationalgalleriet i Sarajevo (1996). 1998 deltog Håfström i Memento Metropolis i Stockholm med installationen Holiday Inn, Sarajevo. År 2000 gjorde curator Jan Åman två konstprojekt av Håfströms verk i St Petersburg och Moskva. Jan Åman och Färgfabriken visade 2001 utställningen WALKER med 35 nya målningar. 2002 arrangerade curator Magnus Jensner en större utställning av äldre och nya verk i Dunkers Kulturhus, Helsingborg med titeln Nattens industri. 2003 deltog Håfström i Moderna Museets projekt Udda veckor med installationen Blinky Palermo reste aldrig till Belgiska Kongo. Samma år visade BAC i Visby Den eviga återkomsten 100 utsågade figurer samt Håfströms egna barnteckningar.
Jan Håfström har även arbetat med kortfilm under 1960- och 70-talen samt skrivit konstkritik i Expressen och Dagens Nyheter. Jan Håfström representeras av Galleri Brändström&Stene Stockholm.