Pressmeddelande -
Rom i svart och vitt. Giambattista Piranesi och Per Svensson
2 september 28 november 2004
Ett spännande möte mellan befryndade konstnärssjälar. Utställningen visar hur två konstnärer, den ene verksam på 1700-talet och den andre idag, på ett likartat sätt har låtit sig inspireras av Roms storslagenhet och förfall.
I sina utsikter över Rom och i sina arkeologiska verk propagerade Giambattista Piranesi för den romerska antikens företräde framför den grekiska. Vår idag nästan ende verksamme koppargrafiker i större format Per Svensson frammanar i mörka, dunkla akvatinter detaljer och drömska visioner av det barocka Roms forna glans. I samband med en längre vistelse i Rom började han arbeta med ett omfattande projekt som fått titeln Roma, en svit stora etsningar, som hämtat inspiration från stadens arkitektur. Dessa blad har, sin olikhet till trots, en släktskap med Piranesis skildringar. De båda konstnärerna kompletterar t ex sina arkitektoniska motiv med djur, människor och växtlighet, men tolkat på helt skilda sätt.
Piranesi ville med sina bilder frammana en idealiserad bild av stadens monument. Vi känner väl igen dem, men inte på det sätt som Piranesi skildrar dem utan som mer eller mindre framträdande delar i en, genom byggnationer, ständigt föränderlig stadsbild.
Per Svensson betraktar staden med helt andra ögon. I stadens ofta nästan osannolika mångfald av monument från antiken och från påvarnas stad under renässansen och barocken koncentrerar han sig på enskildheter och ger oss en inblick i en myllrande värld av betydelsefulla detaljer.
Utställningen blandar två personligheters synsätt och tolkningar av Rom och utmanar härigenom vår egen uppfattning om den eviga staden.
Utställningskommissarier: Jan von Gerber