Pressmeddelande -
Nyförvärv: Tre 1600-talsmålningar ur Sparresamlingen
Nationalmuseums samlingar har berikats
genom förvärvet av tre flamländska och holländska kabinettsmålningar ur greve
Gustaf Adolf Sparres konstsamling. Det är ett landskap av Gijsbrecht Leytens
samt två genrescener i mindre format av David Teniers d.y. och Jacob
Toorenvliet. Målningarna har förgyllda ramar med ornament i gustaviansk stil,
de två sistnämnda med upptill placerade namnkartuscher.
Gustaf
Adolf Sparre af Söfdeborg (1746-1794) var arvtagare till en av landets
förmögnaste handelsfamiljer. Hans stora konstsamling byggdes främst upp genom
omfattande inköp i Nederländerna och Paris under slutet av 1700-talet och
ansågs vara en av de främsta i landet vid sidan av de kungliga. Sparres smak
som konstsamlare formades under bildningsresor till England, Holland och
Belgien, samt längre vistelser i Paris, under åren 1768-72 respektive 1779-80.
Huvuddelen av samlingen bestod av småskaligt flamländskt och holländskt
kabinettsmåleri från 1600-talet. Under Sparres livstid förvarades den i det
galleri som han låtit inrätta i bostaden i Göteborg, det Sahlgrenska huset vid
Norra Hamngatan. Till målningarna lät Sparre omkring 1775 beställa ramar
anpassade till galleriets fasta inredning, förmodligen utförda av samma
snickare, bl.a. bildhuggaren G. J. Fast, som tillverkat våningens spegelramar
och boaserier.
Sparre uppskattade särskilt det holländska och flamländska genremåleriet, såväl den enkla bondegenrens skildringar av druckna och rökande bönder som Leiden-konstnärernas detaljrika ”finmåleri”. Detta var helt i linje med rådande smakriktningar bland 1700-talets konnässörer i Nederländerna och Paris, där de holländska och flamländska konstnärernas verk fick stor spridning genom grafiska reproduktioner. Goda exempel på tidens smak är de nyförvärvade målningarna Krogscen med piprökare från 1640-talet av Antwerpen-målaren David Teniers d.y. (1610-1690) – den enskilda konstnär som i Sparres samling var representerad med störst antal verk – och Man som håller ett krus (Smaken) från ca 1679 av den holländske ”finmålaren” Jacob Toorenvliet (1640-1719).
En annan betydande grupp i Sparresamlingen var landskap och herdeskildringar. Bergigt skogslandskap med vattenfall och resande är ett praktfullt fantasilandskap i den flamländska traditionen, utfört under 1600-talets förra hälft av Antwerpen-målaren Gijsbrecht Leytens (1586-ca 1642/56), mest känd för sina stämningsfulla vinterscener. Med sina karaktäristiska stildrag – ett överdådigt nordeuropeiskt berg- och skogslandskap kombinerat med fantasifulla italienska byggnader, herdeidyller och exotiskt klädda grupper av resande – är målningen representativ för viktiga strömningar i det flamländska landskapsmåleriet efter år 1600.
Nationalmuseums förvärv, som möjliggjorts genom donationsmedel ur Wirosfonden, utgör ett betydande tillskott till samlingen av 1600-talets kabinettsmåleri. Samtidigt ger det en inblick i det europeiska 1700-talets privata konstsamlande.
Ytterligare information
Carina Fryklund, intendent Samlingarna med Statens Porträttsamling,
carina.fryklund@nationalmuseum.se,
0733-26 43 96
Hanna Tottmar,
pressansvarig
hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 08-5195 4390, 0767-23 46 32
Pressbilder
www.nationalmuseum.se/press/aktuellt
Bildtexter
David
Teniers d.y., Krogscen med piprökare. Gijsbrecht
Leytens, Bergigt skogslandskap med
vattenfall och resande. Jacob Toorenvliet, Man som håller ett krus (Smaken).
Ämnen
Kategorier
Regioner
Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet, Fältman & Malmén och Grand Hôtel Stockholm. Mer information finns på www.nationalmuseum.se.