Pressmeddelande -
Nyförvärv: Constantin Hansens Vy av San Pietro in Vincoli i Rom
Nationalmuseums målerisamling har utökats med en
vy av Rom med kyrkan San Pietro in Vincoli i förgrunden, målad 1836 av den
danske konstnären Constantin Hansen. Under de senaste decennierna har
oljestudier med italienska motiv blivit alltmer eftertraktade bland såväl
museer som privata samlare. Därför är det särskilt glädjande att Nationalmuseum
tack vare en testamentarisk gåva lyckats förvärva Constantin Hansens
lysande lilla romerska vy.
Constantin Hansens (1804-1880) oljestudie representerar en typ av måleri som blev vanligt under 1800-talets första hälft när en rad konstnärer från norra Europa vistades i Rom. Där stannade man i flera år för att växa i konstnärlig mening och utveckla en teknisk skicklighet. Ett viktigt led var att i flyhänta oljestudier föreviga utsikter som denna. Även om motiven inte sällan var berömda bland dåtidens turister kunde konstnärerna lika gärna välja en oansenlig vy. Det primära syftet var istället en övning i att så naturtroget som möjligt framställa ljus och atmosfär. Resultatet var därför inte direkt avsett att säljas eller ens visas för publik. Här behövde konstnärerna inte ta hänsyn till konventioner utan kunde tillåta sig att bli subjektiva i sina framställningar. Motiven är ofta ganska oansenliga och med perspektiv som inte omedelbart sätter det förväntade i fokus. Istället verkar de bygga på en personlig fascination.
Det vilar ett magiskt lugn över Constantin Hansens vy av kyrkan San Pietro in Vincoli, vilket mycket beror på att bildens förgrund helt domineras av en stillsam och ödslig plats. En möjlig förklaring är att konstnären själv förknippat miljön med egna upplevelser snarare än att han har velat dokumentera vyn i sig. Från förgrunden leds man in mellan en muromgärdad trädgård till vänster och kyrkan till höger längs en brant gata för att slutligen nå ut över taken i ett blånande, disigt Rom. Det är lätt att föreställa sig hur konstnären från punkten där han målat känt dragningskraften först från den hemlighetsfulla trädgården bakom murarna och sedan från de mörka, svala rummen bakom kyrkans fasader samt slutligen från stadens oändlighet av gränder och liv.
För konstnärer som Constantin Hansen blev studier som denna till kära resminnen som de ofta behöll livet ut. En tänkbar förklaring till att dessa målningar är så åtråvärda idag är den friska framställningen och naturtroheten. Det stora tidsavståndet utplånas raskt och vår tids betraktare kan lätt dela konstnärens upplevelse och fascination av ett romerskt motiv.
Givaren, fru Ulla-Bella Sandberg (1926-2013) var mångårig medlem av Nationalmusei Vänner. Hon testamenterade hela sin kvarlåtenskap till Nationalmuseum. Denna donation jämte gåvomedel från direktör Gunnar Hultmark möjliggjorde förvärvet av Constantin Hansens utsökta vy från Rom. Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva konst och konsthantverk för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.
Ytterligare information för press
Carl-Johan Olsson, intendent, carl-johan.olsson@nationalmuseum.se, 08-5195 4324
Hanna Tottmar, pressansvarig, hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 0767-23 46 32
Bildtext
Constantin Hansen, Vy av San Pietro in Vincoli i Rom, 1836. Foto: Sofia Persson/Nationalmuseum.
Ämnen
Kategorier
Regioner
Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Museibyggnaden genomgår en renovering och beräknas öppna igen under 2017. Verksamheten fortgår genom samarbeten, turnerande utställningar och i tillfälliga lokaler på Konstakademien på Fredsgatan 12 i Stockholm. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet, Fältman & Malmén och Grand Hôtel Stockholm. Mer information finns på www.nationalmuseum.se.