Pressmeddelande -
Nationalmuseums nya grafiska profil
Nationalmuseum har tagit fram en ny visuell identitet som en följd av utveckling av vision och varumärke. Den brittiska designbyrån Hat-trick står bakom det nya grafiska programmet som ska stärka bryggan mellan tradition och förnyelse.
Det pågår ett omfattande utvecklingsarbete under åren som Nationalmuseums byggnad på Blasieholmen i Stockholm är stängd för renovering. Redan hösten 2013 upphandlades varumärkeskonsulten Jane Wentworth Associates för att tillsammans med museets medarbetare bidra till att utvärdera och förbättra museiupplevelsen. En ny vision växte fram. Inom uppdraget låg också att ta fram ett nytt grafiskt profilprogram som ska spegla visionen. Den nya symbolen och ordvarumärket är ytterligare en byggsten för att stötta kommunikation och förväntan inför nya Nationalmuseum som öppnar igen hösten 2018.
-Upplevelser av konst och design kan ha kraft att driva förändring. Vi arbetar med att ständigt visa hur Nationalmuseums samlingar kan vara högst relevanta för oss som lever idag. Med styrka från den nya grafiska profilen vill vi bjuda in både gamla och nya bekantskaper som är nyfikna på hur konst kan skapa betydelse för dem i deras liv, säger överintendent Berndt Arell.
Den nya symbolen sammanfogar ett ’n’ och ett ’m’ - två distinkta delar som bildar en helhet utifrån konstsamlingarnas dåtid och framtid. Symbolen fungerar i svart/vitt eller i färg. Bokstaven ’n’ står visuellt framför ’m’ och bokstävernas konturer kan användas som ram för att inuti visa detaljer av konstverk eller färgfält eller vara lätt transparenta för att släppa igenom en bakgrund. Färgpaletten är flexibel och ska utgöra en länk till de färgtoner som återfinns i samlingarna. Bilder på verken ska ta stor plats i den visuella kommunikationen liksom bilder på de människor som interagerar med och levandegör konsten – besökare, medarbetare och andra intressenter. De välvda bågarna i bokstäverna refererar till de många fönsterbågar och valv som är så tongivande i arkitekten Stülers museibyggnad från 1866.
För att skapa en balans mellan historia och framtid finns två typsnitt i verktygslådan: Chronicle Display, en serif som kan spegla ett mångårigt kulturarv och Akzidenz Grotesk, en sans-serif som kan spegla framtiden. Att genom två olika typsnitt erbjuda ett så flexibelt verktyg som möjligt är viktigt för verksamheten som producerar utställningar från både den äldre och moderna konst- och designhistorien.
Nationalmuseums har till uppgift att föra dialog med samtidens och framtidens brukare av konst och design. Mötet mellan människor och konst kan ske på olika sätt: lokalt på några av de många nationella visningsplatserna som museet ansvarar för eller globalt via möten med konsten genom internationella samarbeten, digitala plattformar och sociala kanaler.
Bakgrund
Hat-trick bildades som designbyrå 2001 och har utvecklat den visuella identiteten för museer som Imperial War Museums, Royal Mail, Wimbledon and National Museums of Scotland.
Jane Wentworth Associates har nära 14 års erfarenhet av varumärkesarbete för internationella kulturorganisationer. Byrån står bakom varumärke- och visionsutveckling vid till exempel Victoria & Albert (V&A), National Museums of Scotland och Statens Museum for Kunst.
Summary in English about the brand identity process and visual identity:
Jane Wentworth Associates and Hat-trick Design are a long standing partnership, with a successful track record in developing strategic brands for international cultural organisations, including the V&A, London’s Natural History Museum and the University of Westminster.
Their work with Nationalmuseum began with a thorough review of its current brand and a clear understanding of its ambitions for the future. Working together with all the museum’s staff, they developed a strategy to redefine what a museum of the future could be, by creating meaningful encounters between people and art.
This bold vision was the inspiration for a new visual identity, which needed to create a dynamic platform for the future, whilst respecting the Museum’s rich heritage. At the heart of the new identity is a logotype reflecting the Museum’s distinctive architecture and featuring a ligature – or typographic linking - of an ‘n’ and an ‘m’, to reflect the connection between past and future.
As well as celebrating the brilliance and diversity of the collections through bold use of imagery, the balance of old and new is also maintained through use of classical letter forms applied in a contemporary way. Both serif (Chronicle) and sans serif (Akzidenz) fonts are used throughout, creating both consistency and flexibility across a huge range of applications.
Presskontakt
Lena Munther, chef Kommunikationsenheten, press@nationalmuseum.se, 0708-55 99 96.
Regioner
Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Museibyggnaden genomgår en renovering och beräknas öppna igen under 2018. Verksamheten fortgår genom samarbeten både i Sverige och utomlands och med tillfälliga utställningar på Nationalmuseum Design på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet och Grand Hôtel Stockholm. Verksamheten får också stöd av FCB Fältman & Malmén.