Gå direkt till innehåll
Rasmus Nossbring, 16.04 (flest förhårdnader vinner) och 19.43 (två fåglar, en sten). Foto: Linn Ahlgren/Nationalmuseum.
Rasmus Nossbring, 16.04 (flest förhårdnader vinner) och 19.43 (två fåglar, en sten). Foto: Linn Ahlgren/Nationalmuseum.

Pressmeddelande -

Nationalmuseum förvärvar två glasskulpturer av Rasmus Nossbring

Nationalmuseum har förvärvat två glasskulpturer av Rasmus Nossbring. De ingår i en grupp om fem som utgjorde Nossbrings examensarbete på Konstfack 2017. Glasskulpturerna är porträtt av hans tidigare arbetskamrater på Reijmyre glasbruk och fångar privata situationer i vardagen där människan kan ses som mest sårbar.

Rasmus Nossbring (f. 1991) började sin karriär som skoltrött 15-åring med en praktikplats som glasblåsare vid Reijmyre glasbruk. Där introducerades han i glastillverkningens olika tekniker av de äldre och mer erfarna glasblåsarna. När Nossbring tog kandidatexamen vid Konstfack 2017 bestod hans examensarbete De som väntar av fem glasskulpturer som porträtterade hans tidigare arbetskamrater på glasbruket. Det handlar om hur kroppsarbete, strikta arbetstider och inrutade rutiner kan bidra till tvångsmässiga rutiner kring toalettbesök, ankomsttider, placering av verktyg och kafferaster. Nossbrings frågeställning rörde livet utanför arbetsplatsen. När arbetet är så strikt reglerat, vad gör man då på fritiden? Väntar på att gå till jobbet?

­­– Nossbring säger själv att han vill fånga glimtar av sårbarhet i vardagen med glasskulpturerna. I absolut ensamhet gör vi alla saker som vi aldrig skulle göra tillsammans med, eller ens erkänna för, andra. Ofta handlar det om aktiviteter som har med kroppen att göra, som att äta smör med sked direkt ur paketet, pilla ut navelludd eller klia sig i rumpan. Situationer de flesta skulle uppfatta som pinsamma eftersom de avslöjar oss när vi har tagit av oss civilisationens mask. Det är sådana oglamorösa situationer som Nossbring vill fånga, visualisera och diskutera, säger Cilla Robach, intendent med inriktning på konsthantverk och design på Nationalmuseum.

Männen som glasskulpturerna föreställer utför olika vardagliga göromål. Titeln för varje skulptur påtalar klockslaget då denna syssla vanligen äger rum. Situationerna är uppenbart privata, männen är nakna eller halvnakna. Kropparna avslöjar livets gång inom arbetarklassen. Det är inte muskulösa kroppar som spänns för att visas upp utan vanliga äldre manskroppar, formade av hårt arbete. Materialet är glas och i en teknik som Nossbring själv har utvecklat. Han friskulpterar den varma massan och formar de olika kroppsdelarna med tänger och andra verktyg. Färgen appliceras i tre omgångar medan massan fortfarande är varm. När kroppsdelarna kylts ned testar Nossbring hur de tar sig ut tillsammans. Efter sammansättningen sandblästras figuren, vilket ger en relativt matt satinliknande yta som vanligtvis inte förknippas med glas.

I Nationalmuseums samlingar ingår nu 16.04 (flest förhårdnader vinner) och 19.43 (två fåglar, en sten). Den förstnämnda föreställer en man i kalsonger och strumpor som tittar på sina valkiga händer. Mannen var alltid först in och ut ur duschen efter arbetspasset. Under tiden han lufttorkade stod han och masserade sina händer som var fulla av förhårdnader efter ett helt arbetsliv inom glasindustrin. Han visade dem gärna och nävarna såg ibland mer ut som bark än händer,vilket han tog enorm stolthet i. När han stod där och masserade sina händer syntes hur det tunga arbetet också tog ut sitt pris. 19.43 avbildar en man i kalsonger på väg ut med tre soppåsar. Onödigt arbete var det fulaste han visste, så det gjordes rutin av att spara soporna tills det var värt att gå ut med dem. Tre påsar beräknades som optimalt, då gick det att öppna dörren utan att ställa ner påsarna samtidigt som de oftast inte börjat lukta alltför illa. Trots den utlämnande karaktären i dessa händelser är avbildningarna utförda med värme och stor kärlek.

Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet har möjliggjorts tack vare en donation av Fredrik Posse genom Nationalmusei Vänner.

Inventarienummer:
Rasmus Nossbring, Skulptur, 16.04, (flest förhårdnader vinner), 2017. Glas, frihandskulpterat, färgat och blästrat. NMK 120/2019.
Rasmus Nossbring, Skulptur, 19.43, (två fåglar, en sten), 2017. Glas, frihandskulpterat, färgat och blästrat. Miniatyr av sopor: plast, papper, metall, lim, akrylfärg, semitlera. NMK 121/2019.

För mer information
Cilla Robach, intendent konsthantverk och design, cilla.robach@nationalmuseum.se, 08-5195 4305Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Ämnen

Kategorier

Regioner


Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Museibyggnaden stängde 2013 för en omfattande renovering och öppnade igen under hösten 2018. Under 2019 tog museet emot nära 850 000 besök.

Kontakter

Pressansvarig

Pressansvarig

Presskontakt 08-5195 4400