Gå direkt till innehåll
Camille Claudel, Dröm vid brasan, 1899–1905. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.
Camille Claudel, Dröm vid brasan, 1899–1905. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.

Pressmeddelande -

Nationalmuseum förvärvar skulptur av Camille Claudel

Nationalmuseum har för första gången förvärvat en skulptur av Camille Claudel, en av det sena 1800-talets mest banbrytande konstnärer. I sina skulpturer utforskade hon sitt skapande och egna erfarenheter och utvecklade en starkt personlig stil som bröt med tidigare traditioner. Förvärvet är en symbolisk och prestigefull kulmen på en mångårig satsning på kvinnliga skulptörer av Nationalmuseum.

Camille Claudel (1864–1943) påverkades av relationen till Auguste Rodin (1840–1917), vars elev, medhjälpare och partner hon var under många år. Under de nära 15 år som relationen varade, och framför allt efter deras brytning, utvecklade Claudel en personlig konst, med känslig modellering och banbrytande kompositioner och tekniker.

Camille Claudel ställde ut på Paris salonger och verkade på en växande konstmarknad där kvinnliga skulptörer från hela världen, inte minst från Sverige, var allt viktigare aktörer. Kring år 1900 arbetade hon med små ämnen som hon kallade "skisser från naturen”. Skulpturen Dröm vid brasan (Rêve au coin du feu) komponerade Claudel år 1899. Snart därefter träffade hon gjutaren och handlaren Eugène Blot som köpte rättigheterna för att gjuta hennes skulpturer för en kommersiell marknad. Dröm vid brasan, som göts och erbjöds till försäljning från 1905, var ursprungligen en lampa. ”Jag hade en stor framgång i försäljning genom att placera en röd glödlampa bakom stockarna på dessa eldstäder, särskilt den första, och förvandla dem till nattlampor”, berättade konstnären senare.

Även om Claudel hade vissa kommersiella framgångar fick hon med tiden ekonomiska svårigheter. Hon och överskred i sitt beteende normerna för förväntat kvinnligt agerande och hon utvecklade psykisk ohälsa. År 1913 blev hon tvångsintagen på mentalsjukhus, där hon kom att stanna i 30 år, till sin död.

– Det känns helt fantastiskt att Nationalmuseum äntligen har en skulptur av Camille Claudel i sina samlingar. Trots sin ringa storlek har Dröm vid brasan en sorts storslagenhet över sig. Ämnet är konventionellt, men samtidigt lysande i sin närvaro. Bakom den skenbara enkelheten döljer sig ett drömlikt djup, säger Linda Hinners, skulpturintendent på Nationalmuseum.

Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet har finansierats med medel från Nationalmusei Vänner och Hedda och N.D. Qvists donationsmedel.

Inventarienummer
Camille Claudel, Dröm vid brasan, 1899–1905. Vit marmor med gråa vener och brons. N°16 sandgjutning Eugène Blot. Signerad: C. CLAUDEL. Gjutarstämpel: EUG. BLOT / PARIS / 16. NMSk 2418.

För pressinformation
Linda Hinners, skulpturintendent, linda.hinners@nationalmuseum.se, 08-5195 4404
Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Ämnen

Kategorier

Regioner


Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Museets samlingar omfattar cirka 700 000 föremål och innehåller måleri, skulptur, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900, samlingarna av konsthantverk och design sträcker sig ända fram till idag. Nationalmuseum är en statlig myndighet vars uppdrag är att vårda och tillgängliggöra konsten i samlingarna samt främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen

Kontakter

Pressansvarig

Pressansvarig

Presskontakt 08-5195 4400