Pressmeddelande -
Midvinterblot nedtagen inför renoveringen
Ett av Nationalmuseums största konstverk har lämnat sin plats i övre trapphallen för att magasineras under renoveringen. Carl Larssons Midvinterblot är nästan 90 kvadratmeter stor och hör till museets samlingar sedan 1997. Målerikonservator Britta Nilsson var med och monterade verket när det kom till museet och har nu varit med och tagit ner det inför renoveringen.
I mer än hundra år har Midvinterblot av Carl Larsson fascinerat och diskuterats. Sedan 1997 hör verket till Nationalmuseums samlingar och hänger permanent i övre trapphallen. Nu har den gigantiska målningen tagits ner för förvaring under renoveringen av museibyggnaden. Totalt mäter verket 6,4 x 13,6 meter och består egentligen av två dukar. Under ett par dagar i april arbetade konservatorer, intendenter, tekniker och föremålshanterare med att ta ner dukarna och rulla upp dem på stora specialtillverkade trärullar. Tack vare att Carl Larsson målade på en duk av bra kvalitet och att oljefärgen har lagts på i tunna skikt klarar de stora dukarna av att rullas utan att ta skada. Under tiden som museet renoveras av Statens fastighetsverk magasineras Midvinterblot för att kunna förvaras under ideala förhållanden.
Flera av de medarbetare på Nationalmuseum som var med när den nästan 90 kvadratmeter stora målningen togs ner var också på plats när den sattes upp 1997. Till dem hör målerikonservator Britta Nilsson.
– När den kom till museet sa vi att nu monterar vi den väldigt noggrant eftersom den ska sitta här en lång tid framöver. Jag visste inte då att jag bara sexton år senare skulle behöva ta ner den igen och plocka bort all nubb som vi använde vid monteringen, säger Britta Nilsson, målerikonservator på Nationalmuseum.
Midvinterblot är ett av konstnären Carl Larssons mest omdiskuterade verk. Det var den sista delen i den svit av väggmålningar som han utförde på Nationalmuseum 1896. Motivet är från den svenska fornhistorien och visar den mytiske kungen Domalde som ska offras för att blidka gudarna och råda bot på en flerårig missväxt i landet. Redan den första skissen fick kritik, bland annat för att inte vara historiskt korrekt. Carl Larsson beslutade sig för att färdigställa verket ändå och det provhängdes på Nationalmuseum första gången 1915. Målningen debatterades därefter ända upp på regeringsnivå och refuserades slutligen.
Efter Carl Larssons död 1919 förvarades målningen på det som idag heter Skissernas Museum i Lund. 1983-84 renoverades och ställdes Midvinterblot ut på Historiska museet i Stockholm. Efter det köptes den av en svensk konsthandlare som erbjöd Nationalmuseum verket, men den dåvarande museiledningen tackade nej. Även Historiska museet erbjöds målningen men var tvungna att tacka nej på grund av det höga priset. 1987 såldes den på auktion och förvärvades av en japansk samlare. Ägaren lånade ut verket till den stora Carl Larsson-utställningen på Nationalmuseum 1992 då den åter hängdes på sin ursprungliga plats. Efter långa förhandlingar och ett generöst ekonomiskt stöd av privata donatorer och stiftelser kunde målningen slutligen förvärvas till Nationalmuseum sommaren 1997, där den har hängt fram tills nu.
Ytterligare
information
Hanna Tottmar, pressansvarig, hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 08-5195 4390
Pressbilder
www.nationalmuseum.se/press
Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Museibyggnaden genomgår en renovering och beräknas öppna igen under 2017. Verksamheten fortgår genom samarbeten, turnerande utställningar och i tillfälliga lokaler på Konstakademien på Fredsgatan 12 i Stockholm. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet, Fältman & Malmén och Grand Hôtel Stockholm. Mer information finns på www.nationalmuseum.se.