Pressmeddelande -
Karikatyrutställning öppnar den 8 mars
Under våren och sommaren visar Nationalmuseum Drivet och överdrivet – om karikatyren i Sverige. Utställningen ger en överblick över karikatyrens utveckling i Sverige, från det privata till en offentlighet som ger eko i hela världen. Totalt visas ett 90-tal teckningar, tryck och digitala bilder från 1500-talet fram till idag.
Grunddefinitionen för en karikatyr är att den spelar på en igenkännbar persons ansikte och kroppsspråk, oavsett om situationen är skämtsam eller inte. Det innebär att den kan vara en skämtbild, men inte alltid är det. Den driver genom att överdriva det typiska och säregna, utan att gå för långt så att det blir mobbning och förtal. En elegant och driven tecknarstil mildrar ironin i bilden och leendet förtar lite av det farliga och pinsamma i den.
Karikatyren har sina rötter i barockens och manierismens intresse för det överdrivna liksom i naturvetenskapens fokusering på samspelet mellan människans kropp och psyke under 1600-talet. Den har starka band till både konstakademiernas fysionomistudier och vetenskaplig teoribildning, men rankas inte högt inom konstens hierarki. Ofta blir den en biprodukt till en konstnärs erkända produktion när den hamnar på konstmuseer. Ett exempel är Johan Tobias Sergel som är mest känd som skulptör men var en flitig tecknare av karikatyrer bland annat i sin privata brevväxling med vännen Carl August Ehrensvärd.
Karikatyren blev först populär på 1600-talet men var då av en mer privat karaktär och förekom i brev och dagböcker. Först mot slutet av 1700-talet när nya trycktekniker gjorde det möjligt att trycka större upplagor blev karikatyren offentlig konst. Genom bildpressens framväxt under 1800-talet blev den en maktfaktor och att ha blivit karikerad började ses som ett tecken på kändisstatus. Traditionellt sett var karikatyrerna mannens domän men i början av 1900-talet började kvinnor etablera sig inom bland annat teaterkarikatyren. Efter en glansperiod som politisk kommentar på ledarsidorna i 1900-talets dagspress minskade intresset för karikatyrmediet i Sverige mot sekelslutet. Men det har nu återigen blivit ett brännande ämne från och med att Jyllands-Posten 2005 publicerade teckningarna av profeten Muhammed vilket väckte starka reaktioner över hela världen.
I utställningen ingår verk från Nationalmuseums och Moderna Museets samlingar kompletterat med material från Riksarkivet, Musik- och Teatermuseet, Konstakademin och universitetsbiblioteken. Även samtida tecknare medverkar med karikatyrer av politiker, artister
och konstnärer. Ett 90-tal teckningar, tryck och digitala bilder av svenska konstnärer från 1500-talet fram till idag visas. Bland konstnärerna återfinns namn som Johan Tobias Sergel, Carl August Ehrensvärd, Gustaf Wahlbom, Albert Engström, EWK, Annie Bergman och Stina Eidem.
Utställningen visas från den 8 mars till 12 augusti 2012 i Galleriet på bottenplan där det är fri entré.
Ytterligare information
Lena Johannesson, utställningskommissarie, johannesson.lena@gmail.com, 0704-22 45 32 (privat nummer)
Ulf Cederlöf, utställningskommissarie, ulf.cederlof@nationalmuseum.se, 08-5195 4402
Hanna Tottmar, pressansvarig, hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 08-5195 4390, 0767-23 46 32
Pressbilder
www.nationalmuseum.se/press
Bildtexter
Knut Stangenberg, Anders Zorn, © Nationalmuseum; Emma Adbåde, Fredrik Reinfeldt läser godnattsaga, © Emma Adbåde; Ulf Sveningson, Ingrid Segerstedt-Wiberg, © Ulf Sveningson