Pressmeddelande -
Holländsk guldålder på Nationalmuseum i höst.
Möt Rembrandt, Frans Hals och andra 1600-talsmästare i utställning 22 september 2005 8 januari 2006
Låt dig fascineras av den holländska 1600-talskonstens verklighetstrogna karaktär i Nationalmuseums stora höstutställning Holländsk guldålder. Rembrandt, Frans Hals och deras samtida med start 22 september 2005. Romanförfattaren Tracy Chevalier berättar sin historia Flicka med pärlörhänge genom att rent bokstavligt kliva in i en målning av Jan Vermeer van Delft. På samma sätt kan en nutida betraktare uppleva hur scenografin i målningarna spiller över i utställningsrummet. Vi färdas tillbaka till 1600-talets Holland och möter de människor som levde och verkade där. Kärnan i utställningen är museets egna samlingar av holländskt måleri och teckningskonst som har berikats med inlån från framförallt Rijksmuseum i Holland, Statens Museum for Kunst i Köpenhamn och Ashmolean Museum i Oxford. Omfattningen är ca 300 verk som presenteras tematiskt i fyra salar och sex mindre gallerier.
I 1600-talets Holland producerades konst i en skala som saknar motstycke under någon annan period eller i någon annan kultur. Medan Rembrandt var den centrala gestalten i Amsterdam så hade Frans Hals samma ställning i Haarlem och Pieter de Hooch var en framträdande gestalt i Delft. Det fanns även framstående kvinnliga målare som Judith Leyster. Hon var elev till Frans Hals och satte själv upp en ateljé med många elever. Nationalmuseums Gosse blåsande flöjt är ett av hennes främsta verk.
Holland utvecklade under denna period en stark identitet som vilade på ett allmänt välstånd genom sjöfart, handel och jordbruk. Närheten till havet och de stora floderna Rhen och Maas, som genomkorsade landet underlättade kommunikationerna med det övriga Europa och med den globala marknaden. Kulturförbindelserna mellan Holland och Sverige var livliga under 1600-talet. Nederländska industriidkarfamiljer som Trip, De Geer och De Besche kom att betyda mycket för den svenska industrinäringen men de förde också med sig sin kunskap och sin kultur från hemlandet. Holländska konstnärer som vistades i Sverige under kortare eller längre perioder skildrade våra landsmän i porträtt och genremålningar och tolkade den svenska naturen i landskap och djurskildringar. Allaert van Everdingens målning Julita bruk är ett fängslande samtidsdokument.
Samtidigt med utställningen publicerar vi en resonerande katalog på engelska över museets stora samling av holländskt måleri, ca 500 verk. Författare är museets forskningschef Görel Cavalli-Björkman som också är huvudansvarig för utställningen Holländsk guldålder. I samarbete med intendenterna Karin Sidén och Mårten Snickare har Cavalli-Björkman också författat texterna till en rikt illustrerad utställningskatalog i pocketformat.
Utställningskommissarie: Görel Cavalli-Björkman, gcb@nationalmuseum.se
Länk: PRESSBILDER
http://www.pressbild.com/nationalmuseum/zorn-man/zorn-man_bild.html