Gå direkt till innehåll
Härskarkonst – Napoleon, Karl Johan, Alexander öppnar 30 september

Pressmeddelande -

Härskarkonst – Napoleon, Karl Johan, Alexander öppnar 30 september

Den 30 september öppnar Nationalmuseum höstens utställning Härskarkonst – Napoleon, Karl Johan, Alexander. Totalt 410 föremål som alla har en koppling till någon av huvudpersonerna visas här i sitt historiska sammanhang. De tre härskarnas liv och konsten vävs samman på ett sätt som aldrig tidigare gjorts i en utställning som handlar om konsten att härska genom konsten.

Nationalmuseum visar i samarbete med Statliga Eremitaget i S:t Petersburg den praktfulla utställningen Härskarkonst – Napoleon, Karl Johan, Alexander. Utställningen handlar om konsten att härska genom konsten och är rik på historiska föremål och konsthantverk. Totalt visas cirka 410 föremål, ett rikt urval av porträtt, dräkter, smycken och annat konsthantverk av högsta klass. 

Napoleon, Karl Johan och Alexander var alla goda propagandamakare och visste hur de skulle använda sig av konsten för att spegla självbild och visa på legitimitet och maktanspråk. Utställningen fokuserar på hur de tre har påverkat konsten och hur de i sin tur också har påverkats av konsten. Även till funktionen triviala föremål kunde vara bärare av politiska budskap. Ett exempel är det tandpetarfodral som Bernadottes ombud bar med sig som bevis för att han företrädde den blivande Karl Johan i diskussionen om en svensk tronföljare. Ett annat är en paradkopp med motiv där en genie bär fram Sveriges kungakrona till en byst av Karl Johan. Inskriptionen lyder ”förtjänsten får sin belöning”, vilket svarar mot Karl Johans egen syn på sin legitimitet. Han hade inte blivit upphöjd genom födsel utan genom egna meriter.

De tre härskarna var intresserade av att använda konsten i egna syften men utvecklade samtidigt en konststil som bröt mot de då rådande idealen. Empiren utvecklades i Frankrike under Napoleons tid med bland annat den romerska antiken som förebild. Den utmärktes av föremål i brännförgylld brons, mörk mahogny, porfyr, färgstarka tyger och militära emblem. Den krigiska symboliken förekom överallt, även i civila miljöer. Frankrike påverkade i hög grad den konstnärliga utvecklingen i både Ryssland och Sverige där empirens höjdpunkt inföll först efter Napoleons fall 1815. Karl Johan tog med sig den franska empiren när han kom till Sverige och den dominerade inredningar och konsthantverk fram till 1840-talet. Under sin levnadstid uppförde han lustslottet Rosendal och nyinredde Rosersbergs slott, båda har interiörer i empirstil som är unika i Sverige. Som exempel har Nationalmuseum, förutom diverse konsthantverk från tiden, lånat in hela interiören från Karl Johans sängkammare och även hans fältsäng som visas i utställningen.

Det var vanligt att smycken liksom ordnar användes av både män och kvinnor för att demonstrera en upphöjd ställning, ofta med ett politiskt budskap. Empiren påverkade även formgivningen av dessa och det var vanligt med såväl ädelstenar som andra material, allt infattat i guld. Napoleon var särskilt förtjust i att ge bort smycken med kaméer till sina båda gemåler. Kaméer hade sin egen historia, ofta med antika anor vilket gjorde dem särskilt attraktiva i hans ögon. Flera av kejsarinnan Joséphines smycken bärs än idag av företrädare för de nordiska kungahusen.

I samband med utställningen ger Nationalmuseum ut en magnifik utställningskatalog med en mängd forskning som inte har publicerats tidigare och som väver samman de tre härskarna och konsten. Katalogen har en introduktion till utställningen och en katalogdel som beskriver alla utställningsföremål. Den innehåller dessutom ett antal artiklar om huvudpersonerna och konst skrivna av experter på området samt historiska kartor och stamträd. www.nationalmuseum.se/harskarkonstkatalog

Utställningen pågår från den 30 september till den 23 januari 2011.
En version av utställningen som är anpassad till en rysk publik kommer att visas på Statliga Eremitaget i S:t Petersburg under våren 2011.

Ytterligare information
Magnus Olausson, utställningskommissarie: mon@nationalmuseum.se, 08-5195 4371
Hanna Tottmar, informatör: htr@nationalmuseum.se, 08-5195 4390
Anna Jansson, informatör: ajn@nationalmuseum.se, 08-5195 4391

Pressbilder
www.nationalmuseum.se/press

Bildtexter
Detalj från François Gérard, Napoleon I i kröningsdräkt © Alexis Daflos, Kungl. Husgerådskammaren; Jean-Baptiste Isabey, Oscar (I) som barn © Alexis Daflos/Kungl. Husgerådskammaren; Firma Dartes Frères, Paris, Paradkopp med genie som bär fram Sveriges kungakrona till en byst av Karl Johan © Alexis Daflos, Kungl. Husgerådskammaren;Okänd italiensk tillverkare, Kamé med profilporträtt av Joséphine Bonaparte © Nationalmuseum

Ämnen

Kategorier

Regioner


Ett särskilt tack till Ad Infinitum Foundation för generöst bidrag till utställningen samt till Sven Hagströmer & Lage Jonason för bidrag till katalogen och till vår samarbetspartner Moët & Hennessy. Nationalmuseum samarbetar med Accenture, Fagerhults Belysning, Svenska Dagbladet, Fältman & Malmén och Clarion Hotel Stockholm.

Kontakter

Pressansvarig

Pressansvarig

Presskontakt 08-5195 4400