Pressmeddelande -
Nyförvärv: Jugendlampa från Orrefors
Nationalmuseum har förvärvat en mycket speciell bordslampa i jugend tillverkad 1915. Den är en av två idag kända föremål som är ritade av Axel Enoch Boman för Orrefors. Lampan går att se i utställningen Ljus och mörker som visas fram till och med den 3 februari.
Lampans montering är av koppar med reliefdekor och det för tiden moderna elektriska ljuset lyser i både ben och kupa. Kupan i glas har kastanjeblad i orange överfång mot en grön fond och är signerad ”ORREFORS HW”. HW står för Heinrich Wollman, som var en skicklig etsare från Österrike. Det svåra arbetet i hyttan utfördes av en annan betydelsefull glashantverkare vid bruket – Knut Bergqvist. När lampan utfördes var han i färd med att utveckla överfångstekniken till det som sedan kom att kallas Ariel.
Åren kring förra sekelskiftet var Axel Enoch Boman (1875-1949) anställd vid Kosta och från 1903 vid Reijmyre med uppgift att gravera glas i överfångsteknik efter ritningar av Anna och Ferdinand Boberg, Alf Wallander och Gunnar G:son Wennerberg. Han utförde också överfångsglas efter egna ritningar samt komponerade servisglas. År 1915 skickade han ett antal förlagor för överfångsglas till Orrefors. Den förvärvade lampan är en av två idag kända föremål efter AE Bomans ritningar för Orrefors.
Lampan från Orrefors har en intressant proveniens. Konsul Johan Ekman från Göteborg köpte Orrefors 1913. Hans dotter Agnes Hellner har gjort följande anteckning: "Julen 1915 sände bruket Pappa (Johan Ekman) en hög lampa, grön med gula kastanjeblad i överfång. Den var inte lik någonting vi förut skådat, och vi tyckte den var så underbar vacker och så skickligt gjord, att vi blev alldeles slagna av beundran, glädje, stolthet och även häpnad, att vårt kära Orrefors kunnat åstadkomma ett sådant mästerverk. ”
Nationalmuseum har få armaturer från perioden då elektriciteten introducerades och påverkade formgivningen av lampor. När elektriciteten spred sig till bostäderna fanns två olika ideal. Antingen syntes den nakna glödlampan för att tydligt visa denna innovation, eller så skärmade man av den. Formgivarna Tiffany i USA och Gallé i Frankrike använde sig av glaskupor som spred ett suggestivt ljus. Andra producenter, som Orrefors, tog efter idén med att täcka det nya elektriska ljuset med glas.
Förvärvet har möjliggjorts med medel av Barbro Osher genom hennes fond Pro Suecia Foundation. Det går att se i utställningen Ljus och mörker som visas på Nationalmuseum till och med den 3 februari 2013.
Ytterligare information
Micael Ernstell, intendent konsthantverk och design
micael.ernstell@nationalmuseum.se, 08-5195 4392
Hanna Tottmar, pressansvarig
hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 08-5195 4390, 0767-23 46 32
Pressbilder
www.nationalmuseum.se/press/aktuellt