Pressmeddelande -
Nyförvärv: Fotografiska kungaporträtt i tiden
Med anledning av Carl XVI Gustafs 70-årsdag har Nationalmusei Vänner till Statens porträttsamling på Gripsholms slott överlämnat en gåva bestående av åtta porträtt föreställande H. M. Konungen och medlemmar av kungafamiljen. De fotografiska porträtten är utförda av fyra namnkunniga svenska fotografer: Dawid (Björn Dawidsson), Bruno Ehrs, Thron Ullberg och Mattias Edwall. Trots att flera av dem är av officiell karaktär har de behållit ett individuellt uttryck. De representerar var och en både tradition och förnyelse.
Dawid (Björn Dawidsson, född 1949) räknas som en av Sveriges främsta fotografer och var en av de första som arbetade med konceptuellt fotografi. Han debuterade 1973, men slog definitivt igenom ett decennium senare med utställningen Rost på Fotografiska museet (nu en integrerad del av Moderna museet). Han visade då liksom senare hur det skenbart banala i en rostig och krokig spik kan förvandlas till något unikt och konstnärligt uttrycksfullt. Sedan dess har Dawid i sina verk tänjt på hävdvunna begrepp och gränserna för vad som betraktas som fotokonst. Genom sin dragning till den nonfigurativa konsten har han bland annat intresserat sig för fotogrammet, en enkel teknik som amerikanen Man Ray och svensken Olle Nyman arbetade med redan under 1920-30-talen och som innebär att föremål läggs direkt på kopieringspapperet, som belyses. Till synes triviala ting får en gåtfull, närmast magisk utstrålning.
Även om Dawid framförallt förknippats med ett slags avantgardistiskt och abstrakt fotografi, har han även gjort många starka och inkännande vänporträtt. Till det mer ovanliga hör hans innovativa porträtt av H. M. Konungen (2005) som blev förlaga till ett frimärke året efter med anledning av 60-årsdagen. Trots den samtida karaktären återknyter Dawid här till det klassiska härskarporträttet i profil med anor sedan antiken.
Bruno Ehrs (född 1953) började sin verksamhet som fotograf på Stockholms Stadsmuseum under den legendariske Lennart af Petersens. Detta gjorde honom väl förtrogen med att fotografera arkitektur, en kunskap som han nu senast visat prov på i en bok om det franska slottet Vaux-le-Vicomte (Flammarion 2015). Sedan början av 1980-talet verkar han som frilans.
Ehrs har arbetat med egna projekt och uppdragsfotografi för tidningar, magasin, böcker och reklam. Han har haft ett tjugotal egna utställningar i Sverige och utomlands samt gett ut en handfull egna böcker. Ehrs har bland annat publicerat verk med inriktning på fotohistoria (Goodwins vackra Stockholm 1999). I samband med Stockholms 750-årsjubileum gjorde Ehrs en serie porträtt av kända stockholmare. En av dem var Carl XVI Gustaf. Detta förvärvades till Statens porträttsamling och visades på utställningen Kungar i svart och vitt på Gripsholms slott med anledning av H.M. Konungens 60-årsdag. Ehrs har även i fortsättningen anlitats av kungafamiljen för officiella porträtt och debuterade 2010 med förlagor till frimärken som avbildade det svenska kungaparet.
Thron Ullberg (född 1969) är en av Sveriges ledande porträttfotografer. Han började läsa konstvetenskap men satsade snart på fotografin. Ullberg arbetar ofta med storformatskamera och traditionella negativ som han bearbetar digitalt, ett tecken på kärleken till det gamla fotografiska hantverket. Porträtten är medvetet iscensatta, med speciella bildmässiga associationer och en teatral karaktär med inspiration från såväl reklam- och modefoto som film och video. I Ullbergs porträtt finns både exempel på intimitet och distans, det hudnära och det officiella. Hans porträtt har ofta tillkommit för ett specifikt sammanhang – för pressen och då framförallt olika bildmagasin. De kan ha konstnärliga anspråk, men präglas ändå av den kontext de skapats för. Inte minst det kända ansiktet är en viktig förutsättning för porträttets strålglans. Bilden av H. M. Konungen på Logårdsparterren är taget just för en artikel om majestätet.
Mattias Edwall (född 1958) är både stillbilds- och filmfotograf. Han kom tidigt i kontakt med filmens värld som son till skådespelaren Allan Edwall och författaren Britt Edwall. Han började sin karriär som modefotograf i New York och var först bland annat assistent åt Annie Leibovitz och Patrick Demarchelier. Där gavs han också möjlighet att fördjupa sig i ett eget, personligt uttryck. Edwall återvände till Sverige 1986 och under hela det följande decenniet gjorde han mängder av reklamfilm och musikvideor.
Under senare år har Edwall blivit särskilt känd för sin fotobok om Cirkus Cirkör, där han samlat en serie expressiva och färgstarka bilder av lindansare, akrobater, eldslukare och jonglörer under 17 år i verket Cirkus (2013). En annan viktig genre som han arbetat med är porträttfotografin. Med tanke på hans bakgrund har skådespelare och artister länge dominerat. Edwall arbetar grundligt och förbereder sig med skisser där han samlar idéer till sina iscensatta bilder. Inte sällan har han låtit modellerna agera som vore det på en teaterscen. Detta gäller bland annat porträttet av H.K.H. Prins Carl Philip.
De fotografiska porträtten är en gåva av Nationalmusei Vänner. Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva konst och konsthantverk för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.
Presskontakt
Magnus Olausson, chef för samlingar och forskning, magnus.olausson@nationamuseum.se, 08-5195 4371
Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 0767-23 46 32
Ämnen
Kategorier
Regioner
Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Museibyggnaden genomgår en renovering och beräknas öppna igen under 2018. Verksamheten fortgår genom samarbeten både i Sverige och utomlands och med tillfälliga utställningar på Konstakademien, Fredsgatan 12 och Nationalmuseum Design på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet och Grand Hôtel Stockholm. Verksamheten får också stöd av FCB Fältman & Malmén.